Scarcely productively to inlay the artistic-aesthetic evolution of Ivan Franko in the procrustean bed of linear motion “from” and “to” or to crucify populism/modernism on the cross-piece of improper opposition. He evolved with the maintainance of previous experience and with verification of the purchased knowledges, in particular, by own artistic practice. This manysided man actually was “whole”, on his saying, to quite often added to Mikolа Vorony.
Key words: realism; traditionalism; nationality; modernism; psychology of creation; universalism.
Files to Download
Download
References
1. Адельгейм Є. Естетичний трактат І. Франка і проблеми психології творчості / Є. Адельгейм // Франко І. Із секретів поетичної творчості. – К., 1969.
– С. 61–62.
2. Антонич Б.-І. Повне зібр. творів / Б.-І. Антонич. – Львів : Літопис, 2009.
3. Ковальчук А. Художній простір як засіб психологізму (на матеріалі "кримінальної прози" І. Франка) / А. Ковальчук // Слово і Час. – 2001. – № 7. – С. 74–77.
4. Моренець В. Ефект високої башти / В. Моренець // Слово і Час. – 2016.
– № 1. – С. 19–35.
5. Ткаченко А. Мистецтво слова (Вступ до літературознавства) : підручник ;
2-е вид., випр. і доп. – К. : ВПЦ "Київський університет", 2003. – С. 55–136.
6. Фізер І. Іван Франко: від соціологічної до психологічної зумовленості
літератури / І. Фізер // Слово і Час. – 1993. – № 5. – С. 59.
7. Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл. – М. : Прогресс, 1990. – С. 46.
8. Франко І. Зібрання творів : у 50 т. / І. Франко. – К. : Наук. думка, 1976–1986.
9. Шмидт У. Теория литературного творчества у Ивана Франко / У. Шмидт
// ІV Міжнародний конгрес україністів : Літературознавство. – К. : Либідь,
1999. – Кн. І. – С. 472.