ПОВІСТЬ М. ВІНГРАНОВСЬКОГО “МАНЮНЯ”У КОНТЕКСТІ ХИМЕРНОЇ ПРОЗИ

Volume 64-1 (2023)

Вікторія Атаманчук, д-р філол. наук, доц., провід. наук. співроб., голов. наук. співроб.
Національний центр "Мала академія наук України", Київ, Інститут педагогіки НАПН України, Київ

Summary

Мета статті полягає у визначенні тих особливостей художнього стилю М. Вінграновського, втілених у прозових творах, які співвідносні із прикметними рисами химерної прози. Об’єктом дослідження виступає повість М. Вінграновського “Манюня”, а предметом дослідження є реалізація прикметних ознак химерної прози у творі українського письменника. Виокремлюються характерні особливості химерної прози, такі як: умовність зображення, що дозволяє поєднувати різні ракурси об’єктивного відтворення дійсності з позицій художньої перспективи і суб’єктивного світовідчуття; змішування різних планів художньої реальності з погляду матеріалістичного (що виражається у формуванні визначених об’єктів, процесів, ситуацій тощо) та ідеалістичного (що постає у вигляді вигаданого, уявного, непізнаного тощо) втілення; багаторакурсність художнього зображення, яка виявляється в
об’єктивації світосприйняття різних персонажів. Особливу увагу приділено таким ознакам прози М. Вінграновського як поетичність і філософія, що передбачають відображення внутрішніх станів як домінанти художнього зображення; внутрішнього світу персонажа, який характеризується духовним і душевним багатством, піднесеністю, внутрішньою глибиною й масштабністю, який створює / перетворює реальність. У повісті “Манюня” письменник формує такий багатошаровий художній світ, який органічно поєднує різні виміри зображення (об’єктивної і суб’єктивної реальності, уявної, вигаданої та сфантазованої дійсності) у єдину цілісність. Внутрішні враження і відчуття героя є факторами організації сюжету. Сприйняття автора формує простір, у якому видозмінюються усі образи, процеси, ситуації, які безпосередньо чи опосередковано потрапляють у його поле зору. У залежності від сутності явищ, які сприймає герой твору, зображення набуває гротескного, сюрреалістичного, іронічного, фантастичного характеру.

Ключові слова: художня умовність, фантастика, сюрреалізм, психологізація, химерна проза.

Files to Download

Download

DOI: https://doi.org/10.17721/2520-6346.1(64).7-14

References

REFERENCES 1. Bovsunivska T. V. Kohnityvna zhanrolohiia ta poetyka: monohrafiia [Cognitive genreology and poetics: monograph]. K.: VPTs "Kyivskyi universytet", 2010. (in Ukr.). 2. Bovsunivska T. Epistemolohichna nestabilnist mezh fantastyky [Epistemological instability of the boundaries of fiction]. Slovianska fantastyka: zbirnyk naukovykh prats. K.: VPTs "Kyivskyi universytet", 2012. S. 9–14. (in Ukr.). 2. Bovsunivska T. Epistemolohichna nestabilnist mezh fantastyky [Epistemological instability of the boundaries of fiction]. Slovianska fantastyka: zbirnyk naukovykh prats. K.: VPTs "Kyivskyi universytet", 2012. S. 9–14. (in Ukr.). 3. Vinhranovskyi M. Maniunia [Maniunia]. Vinhranovskyi M. Vybrani tvory / Upor. M. Lazaruk. K.: "Smoloskyp", 2013. S. 500–560. (in Ukr.). 4. Hrebeniuk T. Formy khudozhnoi umovnosti u prozi Halyny Pahutiak [Forms of artistic conventions in the prose of Halyna Pagutyak] // Dyvoslovo. 2013. № 6. S. 43–47. (in Ukr.). 5. Kopystianska N. Kh. Chas i prostir u mystetstvi slova: monohrafiia. [Time and space in the art of words: a monograph]. L.: PAIS, 2012. 344 s. (in Ukr.). 6. Padar Yu. A. Mahichnyi realizm i khymerna proza: protystoiannia chy vzaiemodiia? [Magic realism and chimerical prose: opposition or interaction?]. Literaturoznavchi studii: zbirnyk naukovykh prats. K. : VD Dmytra Buraho, 2011. Vyp. 33. S. 397–404. (in Ukr.). 7. Polieshchuk H. Ya. Poetyka prozy Mykoly Vinhranovskoho [The poetics of Mykola Vingranovskyis prose]: avtoref. dys. …kand. filol. Nauk : 10.01.01 – ukrainska literatura ; Kyiv. nats. un-t im. T. Shevchenka. K., 2010. 16 s. (in Ukr.). 8. Sobchuk L. V. Proza Mykoly Vinhranovskoho i problemy khudozhnoi maisternosti [Mykola Vingranovskyi's prose and the problems of artistic skill]: avtoref. dys. … kand. filol. nauk: 10.01.06 – teoriia literatury; TNPU im. V. Hnatiuka. Ternopil, 2007. 19 s. (in Ukr.). 9. Trefiak N. I. Konstruktyvni skladovi indyvidualnoho styliu khudozhnoi prozy Mykoly Vinhranovskoho [Constructive components of the individual style of artistic prose of Mykola Vingranovskyi]: avtoref. dys. …kand. filol. nauk: 10.01.06 – teoriia literatury; Cherniv. nats. un-t im. Yu. Fedkovycha. Chernivtsi, 2010. 20 s. (in Ukr.). 10. Kholod H. Ya. Poetyka prozy Mykoly Vinhranovskoho: monohrafiia [The poetics of Mykola Vingranovskyi's prose: a monograph]. Kyiv. nats. un-t kultury i mystetstv. K., 2016. 16 s. (in Ukr.). 11. Chaikovska V. Ukrainska khymerna proza: istoriia narodzhennia termina [Ukrainian chimerical prose: the history of the term emergence] // Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka, 2006. № 26. S. 79–82. (in Ukr.). 12. Shton H. Styl pysma chy styl myslennia? [Writing style or thinking style?] // Dnipro. 1981. № 1. S. 138–143. (in Ukr.).