ЛЕСЯ УКРАЇНКА В ПОСТКОЛОНІАЛЬНО-ФЕМІНІСТИЧНІЙ ОПТИЦІ О. ЗАБУЖКО

Випуск 66-1 (2024)

Анна Гудима, канд. філол. наук, асист.
Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна

Анотація

Предметом дослідження став образ Лесі Українки в культурологічній постколоніальній праці О. Забужко “Notre Dame d’Ukraine: Українка в конфлікті міфологій”. Авторка книги осмислює спосіб сприйняття Лесі Українки в національній культурі, аналізує чинні та пропонує альтернативні ресурси Українчиної біографії, кардинально переглядаючи роль хвороби в її житті та наголошуючи на необхідності розмежовувати творчість та біографію.
Головним культурним посланням Лесі Українки О. Забужко визнає любовний міф, внесений в українську культуру і її життям, і творчістю, при цьому відстежуючи тему любові-жертви в низці драм: “Одержима”, “Руфін і Прісцілла”, “Лісова пісня” тощо.
Українчина концепція любові, на переконання дослідниці, не вкладається в ортодоксальну християнську доктрину, а засновується на традиції гностичних “жіночих” єресей.
Гностицизм як традиція духовного дисидентства, за твердженням О. Забужко, живив європейську культуру, а отже і українську. Тож постулюючи Українчин гностицизм, дослідниця стверджує її європейськість, не повторюючи при цьому тезу про всесвітньо-історичну тематику її драматургії.
Духовну генеалогію її українства, її історіософію, а також гностицизм, інтелектуальні та духовні пошуки О. Забужко виводить від М. Драгоманова.
З другого боку, авторка повертає Лесю Українку в контекст втраченої шляхетсько-лицарської України, а отже знову-таки за визначенням – європейської культури. Визнає в особі письменниці – як у житті, так і в творчості – досконале втілення лицарського світу, аналізуючи драми “Камінний господар” та “Бояриня”. Відтворює психологічний портрет цієї української дворянської інтелігенції – косачівського кола.


Ключові слова: Леся Українка, колоніальна культура, гностицизм, національна героїня, О. Забужко.

Файли для завантаження

Завантажити

DOI: https://doi.org/10.17721/2520-6346.1(66).45-55

Список використаної літератури

Жарких, М. (2007). Помилкові погляди Оксани Забужко на Лесю Українку. У Леся Українка. Енциклопедія життя і творчості. https://www.l-ukrainka.name/uk/Studies/ZabuzhkoFalses.html Забужко, О. (2021). Notre Dame d'Ukraine : Українка в конфлікті міфологій. Вид. 4-те. Видавничий дім "Комора". Зборовська, Н. (2007). "Наша пані" Леся Українка у тлумаченні Оксани Забужко (інтелектуальні парадокси культурного фемінізму). Слово і Час, 9, 69–73. http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/11435/11-Zborovska.pdf Шаф, О. В. (2012). Леся Українка – Оксана Забужко: до проблеми творчої комунікації. Вісник Львівського університету. Серія : Іноземні мови, 20(2), 243–249. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnu_in_mov_2012_20(2)__34 Шуба, Б. (2008). Істина Лесі Українки та метод Оксани Забужко. Україна модерна, 13(2), 22–328. Критика. https://uamoderna.com/images/archiv/13/14g_UM_13_Rezenzii_Shuba.pdf