МОДЕЛЮВАННЯ ФІКЦІЙНОЇ СВІДОМОСТІ ПЕРСОНАЖА У ДРАМІ Л. СТАРИЦЬКОЇ-ЧЕРНЯХІВСЬКОЇ “НАПЕРЕДОДНІ”

Випуск 65-2 (2024)

Вікторія Атаманчук, д-р філол. наук, доц., провідний наук. співроб., головний наук. співроб.
Національний центр "Мала академія наук України", Київ, Україна, Інститут педагогіки НАПН України, Київ, Україна

Анотація

Присвячено дослідженню способів засобів та художнього конструювання свідомості дійових осіб у п’єсі “Напередодні” Л. Старицької-Черняхівської. Проаналізовано параметри моделювання фікційної свідомості персонажа як феномена, що видозмінює зовнішні обставини, впливає на сутність внутрішніх переживань, які сприяють формуванню нових рівнів осягнень дійових осіб; простежено взаємозв’язок фікційної свідомості персонажів та зовнішнього фікційного світу за допомогою осягнення нових смислів як основи для формування нових контекстів і прогнозів. Визначено, що фікційна свідомість головного героя конструює розвиток подій у драмі, оскільки персонаж формулює ідеї, які істотно впливають на світогляд інших дійових осіб у драмі.

Ключові слова: персонаж, фікційна свідомість персонажа, моделювання фікційної свідомості персонажа, драма, драматична дія.

Файли для завантаження

Завантажити

DOI: https://doi.org/10.17721/2520-6346.2(65).9-15

Список використаної літератури

1. Атаманчук В. П. Моделювання фікційної свідомості персонажа в українській драматургії 20–50-х років ХХ ст. : дис. ... д-р філол. наук: 10.01.01, 10.01.06. К.: Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2020. 467 с. 2. Бовсунівська Т. В. Когнітивна жанрологія та поетика: монографія. К.: ВПЦ "Київський університет", 2010. 180 с. 3. Гребенюк Т. В. Когнітивні аспекти репрезентації свідомості в художній оповіді. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Бердянськ: ФО-П Ткачук О. В., 2016. Вип. IX. С. 200–206. 4. Старицька-Черняхівська Л. Напередодні. Історична сцена на 1 дію. Харків: Рух, 1926. 40 с. 5. Cohn D. Transparent Mind. Narrative Modes for Presenting Consciousness in Fiction. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1978. 331 p. 6. Fludernik M. Towards a 'Natural' Narratology. London; New York: Taylor & Francis e-Library, 2005. 349 p. 7. Palmer A. Fictional Minds. Lincoln and London: University of Nebraska Press, 2004. 275 p. 8. Nunning A., Sommer R. Diegetic and Mimetic Narrativity: Some Further Steps towards a Transgeneric Narratology of Drama. Theorizing Narrativity / edited by John Pier, Jose Angel Garcia Landa. Berlin; New York: Walter de Gruyter, 2008. P. 331–354. 9. Sommer R. Drama and Narrative. Routledge Encyclopedia of Narrative Theory / edited by David Herman, Manfred Jan and Marie-Laure Ryan. London; New York: Taylor & Francis e-Library, 2010. P. 119–124.