МОВНОСТИЛІСТИЧНІ АСПЕКТИ ОБРАЗОТВОРЕННЯ В НОВЕЛІ “ПРИРОДА” ОЛЬГИ КОБИЛЯНСЬКОЇ

Випуск 66-1 (2024)

Наталія Науменко, д-р філол. наук, проф.
Національний університет харчових технологій, Київ, Україна

Анотація

У статті на засадах повільного прочитання розглянуто особливості образотворення в новелі “Природа” Ольги Кобилянської, яка належить до класичних взірців жанру доби українського модернізму. До уваги взято мовностилістичну компоненту як чинник, через який внутрішні аспекти мислення людини – автора або персонажа твору – оприявнюються в тексті та передаються реципієнтові. Також показано, що ключову роль у новелістичній оповіді відіграють хронотопічні мотиви (ліс, місто), образи-символи та архетипи (годинник, дерево, Анімус, Аніма), сенсорні (зорові, слухові, нюхові) концепти, а також неоромантична іронічна інтонація, вельми важлива для увиразнення образів персонажів та створення новелістичного Wendepunkt’у.
Ключові слова: проза, новела, українська література зламу століть, творчість Ольги Кобилянської, художня мова, образ, символ.

Файли для завантаження

Завантажити

DOI: https://doi.org/10.17721/2520-6346.1(66).102-115

Список використаної літератури

Галич, О., Назарець, В., & Васильєв, Є. (2005). Теорія літератури. Либідь. Денисюк, І. О. (1999). Розвиток української малої прози ХІХ – початку ХХ століть. Академічний експрес. Домбровський, В. (2008). Українська стилістика і ритміка. Українська поетика. Видавнича фірма "Відродження". Ковалів, Ю. І. (Ред.). (2007). Літературознавча енциклопедія. У 2-х т. Т. 2: Маадай-Кара – Я-Форма. ВЦ "Академія". Кобилянська, О. Ю. (1982). Вибрані твори. (Ф. Погребенник, Упоряд.). Каменяр. Левченко, Г. Д. (2008). Зачарована казка життя Ольги Кобилянської. Книга. Мойсієнко, А. К. (2008). Мова як світ світів: поетика текстових структур. РВЦ "Софія". Науменко, Н. В. (2013). Образ макросвіту у мікросвіті художнього твору: символ у формозмістовому полі української новели. Вид-во "Сталь". Науменко, Н. В. (2018). "…Немов яка соната": музична організація новели Ольги Кобилянської "Битва". У Вчені записки Таврійського національного 113 університету імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації (Т. 31(70), № 1, с. 188–195). Видавничий дім "Гельветика". Одарченко, П. (1995). Українська література: Розвідки різних років. Смолоскип. Погребенник, В. Ф. (2007). Кастальське джерело: українська література кінця ХІХ – початку ХХ століття. У 2-х кн. Кн. 2: Новітнє українське письменство. Освіта України. Потебня О. О. (1989). Естетика і поетика слова. Мистецтво. Юнг, К.-Г. (1996). Про архетипи колективного несвідомого. Феміна. Das Gewissen in psychologischer Sicht. (1958). Das Gewissen. Studien aus dem C.G. Jung-Institut. Zürich. Jung, C.-G. (1927). Über die Entwicklung der Persönlichkeit. Ges. Werke. Bd. XVII. Berlin. Kristeva, J. (1971). Essais de semiotique. Paris. La Varende. (1958). La nouvelle n'est plus la Cendrillon de la litteratur. Nouvelles litteraires, 1472, 17 nov.