ПОВІСТЬ М. ВІНГРАНОВСЬКОГО “МАНЮНЯ”У КОНТЕКСТІ ХИМЕРНОЇ ПРОЗИ

Випуск 64-1 (2023)

Вікторія Атаманчук, д-р філол. наук, доц., провід. наук. співроб., голов. наук. співроб.
Національний центр "Мала академія наук України", Київ, Інститут педагогіки НАПН України, Київ

Анотація

Мета статті полягає у визначенні тих особливостей художнього стилю М. Вінграновського, втілених у прозових творах, які співвідносні із прикметними рисами химерної прози. Об’єктом дослідження виступає повість М. Вінграновського “Манюня”, а предметом дослідження є реалізація прикметних ознак химерної прози у творі українського письменника. Виокремлюються характерні особливості химерної прози, такі як: умовність зображення, що дозволяє поєднувати різні ракурси об’єктивного відтворення дійсності з позицій художньої перспективи і суб’єктивного світовідчуття; змішування різних планів художньої реальності з погляду матеріалістичного (що виражається у формуванні визначених об’єктів, процесів, ситуацій тощо) та ідеалістичного (що постає у вигляді вигаданого, уявного, непізнаного тощо) втілення; багаторакурсність художнього зображення, яка виявляється в об’єктивації світосприйняття різних персонажів. Особливу увагу приділено таким ознакам прози М. Вінграновського як поетичність і філософія, що передбачають відображення внутрішніх станів як домінанти художнього зображення; внутрішнього світу персонажа, який характеризується духовним і душевним багатством, піднесеністю, внутрішньою глибиною й масштабністю, який створює / перетворює реальність. У повісті “Манюня” письменник формує такий багатошаровий художній світ, який органічно поєднує різні виміри зображення (об’єктивної і суб’єктивної реальності, уявної, вигаданої та сфантазованої дійсності) у єдину цілісність. Внутрішні враження і відчуття героя є факторами організації сюжету. Сприйняття автора формує простір, у якому видозмінюються усі образи, процеси, ситуації, які безпосередньо чи опосередковано потрапляють у його поле зору. У залежності від сутності явищ, які сприймає герой твору, зображення набуває гротескного, сюрреалістичного, іронічного, фантастичного характеру.

Ключові слова: художня умовність, фантастика, сюрреалізм, психологізація, химерна проза.

Файли для завантаження

Завантажити

DOI: https://doi.org/10.17721/2520-6346.1(64).7-14

Список використаної літератури

1. Бовсунівська Т. В. Когнітивна жанрологія та поетика: монографія. К.: ВПЦ "Київський університет", 2010. 180 с. 2. Бовсунівська Т. Епістемологічна нестабільність меж фантастики / Слов'янська фантастика: збірник наукових праць. К.: ВПЦ "Київський університет". 2012. С. 9–14. 3. Вінграновський М. Манюня / Вінграновський М. Вибрані твори / Упор. М. Лазарук. К.: "Смолоскип", 2013. С. 500–560. 4. Гребенюк Т. Форми художньої умовності у прозі Галини Пагутяк // Дивослово. 2013. № 6. С. 43–47. 5. Копистянська Н. Х. Час і простір у мистецтві слова: монографія. Л.: ПАІС, 2012. 344 с. 6. Падар Ю. А. Магічний реалізм і химерна проза: протистояння чи взаємодія? // Літературознавчі студії: збірник наукових праць. К.: ВД Дмитра Бураго, 2011. Вип. 33. С. 397–404. 7. Полєщук Г. Я. Поетика прози Миколи Вінграновського: автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.01.01 – українська література ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. К., 2010. 16 с. 8. Собчук Л. В. Проза Миколи Вінграновського і проблеми художньої майстерності: автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.01.06 – теорія літератури; ТНПУ ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2007. 19 с. 9. Трефяк Н. І. Конструктивні складові індивідуального стилю художньої прози Миколи Вінграновського: автореф. дис. …канд. філол. наук: 10.01.06 – теорія літератури; Чернів. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича. Чернівці, 2010. 20 с. 13 10. Холод Г. Я. Поетика прози Миколи Вінграновського: монографія. Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. К., 2016. 196 с. 11. Чайковська В. Українська химерна проза: історія народження терміна // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2006. № 26. С. 79–82. 12. Штонь Г. Стиль письма чи стиль мислення? // Дніпро. 1981. № 1. С. 138–143.