Присвячено аналізу способів представлення творчих здобутків Івана
Франка (на основі програми з української літератури для 10–11 класів) за
допомогою трансдисциплінарної онтології. Увагу приділено з’ясуванню
феномену трансдисципілнарності у науці та освіті, визначенню характерних
ознак цього поняття. Обґрунтовано, що трансдисциплінарний підхід забезпечує
багатовимірність та багаторівневість досліджень, що зумовлюється
вивченням наукових проблем через аналіз їхніх багатоманітних проекцій
у різних наукових площинах. Розглянуто характерні риси трансдициплінарної
онтології та засоби її вираження на матеріалі фрагменту програми,
присвяченого творчості Івана Франка.
Ключові слова: трансдисциплінарність, трансдисципілнарна онтологія,
когнітивні сервіси, програма, Іван Франко.
Файли для завантаження
Завантажити DOI: https://doi.org/10.17721/2520-6346.1(62).8-16
Список використаної літератури
1. Будний В. Між дисциплінами: розширення контекстів літературознавчої
галузі чи зміна статусу? Вісник Львівського університету. Серія філологічна.
– 2008. – Вип. 44, Ч. 1. – С. 22–31.
2. Горбунова Л. С. Постнекласична раціональність: трансдисциплінарний
дискурс в науці і освіті. Вісник Харківського національного педагогічного
університету імені Г. С. Сковороди. Філософія. – 2013. – Вип. 40 (1). – С. 137–152.
3. Дем'яненко В. Б., Дем'яненко В. М. Онтологічні аспекти освітніх сервісів
адаптивного навчання. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. – 2017.
– Вип. 133. – С. 68–77.
4. Інформаційно-навчальні ресурси. Капсули знань: колективна монографія
/ за ред. С. О. Довгого, О. Є. Стрижака. Інститут обдарованої дитини НАПН
України. – К., 2019. – 162 с.
14
5. Кирилова Т. Культурне імажинарне як трансдисциплінарна категорія
німецького літературознавства. Сучасні літературознавчі студії. Літературний
дискурс: транскультурні виміри. – 2015. – Вип. 12. – С. 242–258.
6. Онтологічний кабінет дослідження життя та творчості Тараса Шевченка
в середовищі науково-освітнього порталу KOBZAR.UA : монографія
[С. О. Довгий, О. Є. Стрижак, Т. І. Андрущенко, С. А. Гальченко, Л. С. Глоба,
та ін]. – К.: Інститут обдарованої дитини, 2016. – 175 с.
7. Палагін О. В., Кургаєв О. П., Шевченко А. І. Ноосферна парадигма
розвитку науки та штучний інтелект. Кибернетика и системный анализ. – 2017.
– № 4, т. 53. – С. 12–21.
8. Палагин А. В., Петренко Н. Г. Развитие и становление трансдисциплинарных и междисциплинарных исследований и роль информатики. Kompûterne
modelûvannâ: analiz, upravlinnâ, optimizaciâ. – 2018. – № 1. – С. 46–70.
9. Савченко І., Храпач Г. Мережева інформаційно-аналітична система
оцінювання досягнень учнів як інноваційний інструмент рейтингу. Наукові
записки Малої академії наук України. Серія "Педагогічні науки": зб. наук. праць;
редкол.: О. С. Довгий (голова), О. Є. Стрижак, І. М. Савченко (відп. ред.) та ін.
– К.: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2017. – Вип. 9. – С. 7–20.
10. Свідоцтво про авторське право на твір №96078 від 17.02.2020 р.
"Комп'ютерна програма "Когнітивна ІТ платформа ПОЛІЕДР" ("КІТ ПОЛІЕДР")
("POLYHEDRON") Автори: Стрижак О. В., Величко В. Ю., Палагін О. В. та ін.
Офіційний бюлетень №57 (31.03.2020). – С. 402–403.
11. Стрижак О. Є. Трансдисциплінарність навчально-інформаційного
середовища. Наукові записки Малої академії наук України. Серія "Педагогічні
науки": зб. наук. праць; редкол.: О. С. Довгий (голова), О. Є. Стрижак,
І. М. Савченко (відп. ред.) та ін. – К.: Інститут обдарованої дитини НАПН
України, 2016. – Вип. 8. – С. 13–28.
12. Українська література. Програма для загальноосвітніх навчальних
закладів 10–11 класи (рівень стандарту) / авт. колектив: Р. В. Мовчан, С. Р. Молочко
та ін. – К., 2017. – 41 с.
13. Широков В. Язык. Информация. Система. – Saarbrücken: Palmarium
Academic Publishing, 2017. – 270 c.
14. Budwig N., Alexander A. J. A Transdisciplinary Approach to Student
Learning and Development in University Settings. Frontiers in Psychology. – 2020.
– Vol. 11. – P. 1–13.