ТЕАТРАЛЬНИЙ ДИСКУРС КІНЦЯ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТ.: І. ФРАНКО – Л. СТАРИЦЬКА-ЧЕРНЯХІВСЬКА – М. ВОРОНИЙ

Випуск 65-2 (2024)

Тетяна Ткаченко, д-р філол. наук, доц.
Київський інститут бізнесу та технологій, Київ, Україна

Анотація

Театр є одним із найпопулярніших різновидів мистецтва. У статті висвітлено чільні концепти українського сценічного феномена, дослідження котрого було розпочато митцями та громадсько-культурними діячами, які виступили духовими світочами. У ґрунтовних студіях І. Франка, теоретико-критичних працях М. Вороного й есеїстиці Л. Старицької-Черняхівської наявний діахронічний та синхронічний виміри поступу національного театру, підкреслено чинники розвитку, причини стагнації та перспективи. Тож у праці виявлено специфіку різножанрових та змістовно розмаїтих текстів, які ретельно проаналізовано з виокремленням смислових домінант, котрі увиразнюють ідіостиль авторів. Доведено, що всі праці об’єднує насамперед актуальність проблеми, адже видовищне дійство може виховувати, навчати, спонукати чи, навпаки, зумовлювати деградацію, перетворюючи індивідів на безлику обмежену масу. Театр є репрезентантом нації, здатної розвиватись, поєднуючи питоме і запозичене, трансформуючи у власний формат, аби Україна та українці залишались рівноправними суб’єктами Європи та світу.

Ключові слова: театр, нарис, есей, критика, драматургія, рефлексія.

Файли для завантаження

Завантажити

DOI: https://doi.org/10.17721/2520-6346.2(65).167-180

Список використаної літератури

1. Вороний М. Поезії. Переклади. Критика. Публіцистика. К.: Наукова думка, 1996. 704 с. 2. Касян Л. Іван Франко – критик, історик та теоретик українського національного театру. Українознавець, 2007, № 3. С. 24–28. 3. Старицька-Черняхівська Л. Драматичні твори. Проза. Поезія. Мемуари. К.: Наукова думка, 2000. 839 с. 4. Франко І. Наш театр. Зібрання творів у 50-и томах. Т. 28. К.: Наукова думка, 1980. С. 279–292. 5. Франко І. Русько-український театр (історичні обриси). Зібрання творів у 50-и томах. Т. 29. К.: Наукова думка, 1981. С. 293–336. 6. Edgecomb, S. F. Performing Midsommar: Sweden Nationalism, Folkloric Pageantry, and the Political Power of Symbolic Divergence. Theatre Survey, 2023, № 64 (3). С. 324–353. https://doi.org/10.1017/S0040557423000169